Fredag 15/10

Fredag igen! Jag är ledig och har precis bakat smaskiga muffins, som jag tänkte dela med mig av genom recept och foto.


 Nougat-Muffins  ca 10-12 st.


125 g Margarin
4 dl Vetemjöl
2 dl Strösocker
2 tsk Bakpulver
2 dl Mjölk (eller filmjölk)
2-3 tsk Vaniljsocker
ca. 1 tsk kakao
1 stort ägg
Wiener Nougat


-Dra igång ugnen på 200 grader.
-Smält smöret och rör sedan ihop mjöl, socker, bakpulver samt vaniljsocker.
-Då margarinet kallnat, häll i det i bunken ihop med torrvarorna. Häll även i mjölken (alt. filmjölken) och vispa runt så det blir en jämn smet.
-Ha i kakaon samt ägget i smeten och fortsätt vispa, så att det blandas ut fint.
-Sätt pappersformar i en muffinsplåt och häll i lite smet i botten på varje pappersform. Lägg sedan i en liten wiener nougat bit i varje form. Därpå hälls resten av smeten i i varje form.
-Avsluta med att lägga på en halv wiener nougat bit på toppen av varje muffins (om ni nu känner för det!).
-In med muffinsarna i mitten av ugnen i 20-25 min.

Muffinsarna söta och goda och smakar gott av den lagom smälta nougaten.
Anledningen till att just jag valde att ha i Wiener Nougat i mina muffins är då de är laktosfria (min mage fixar inte laktosen). Dessa är alltså perfekta för de som inte tål laktos.












Kommentarer
Postat av: johanna

Åhh va gott det ser ut:) Blev jätte sugen på att baka det nu:P kram

2010-12-17 @ 13:10:07
URL: http://haldisjohannanilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0