Saffrankaka samt Saffran-Vaniljkola!

För att läska er lite och även tipsa, tänkte jag lägga ut recepten på det jag precis tillverkat här hemma! Något som är perfekt till julen och som åtminstone jag tycker om!

Saffran hör ju till julen, men även goda kakor och kola. Så idag tog jag arslet ur vagnen och bakade en saffranskaka samt kokade saffran-vaniljkola. För tillfället kallnar kakan och kola stelnar ute på altanen, men att skriva ut recepten hindras ju inte!

Vi tar och börjar med kolan!

Saffran-Vaniljkola ca 60 st.

100 g smör
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
½ tsk salt
3 dl vispgrädde
1 dl honung
ca 1 pkt saffran
1 vaniljstång

(Jag hade även i lite ljus sirap, kändes ju lite lustigt med farinsockret!)

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt de övriga ingredienserna och låt koka upp under omrörning.
Koka på svag värme under ständig omrörning till 124 C, använd en hushållstermometer. Det tar ca 20-30 minuter. Eller gör kulprovet!
Skrapa ur fröna ur vaniljstången, ha i dessa i kolasmeten och ha även i saffranet. Rör ihop allt!
Häll omedelbart kolan på bakplåtspapper (jag brukar lägga bakplåtspappret i en form, tex ugnsfast. I receptet jag följt står det sedan att man ska låta kolan stelna till nästa dag men jag brukar göra som så att jag stället ut formen i kylan, eller in i kylen, så brukar den ha stelnat efter ett par timmar.
Skär sedan upp kolan med hjälp av en sågtandad kniv (Tryck inte med kniven utan såga, men det kan vara lite bökigt ändå!) och slå sedan in kolan i smörpapper eller plastfolie!


Över till Saffranskakan!

Grunden till saffranskakan är en sockerkaka.

Saffranskaka

2 ägg
2 dl strösocker
50 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten
2 tsk romestens
ca 1 pkt saffran

Sätt ugnen på 175 C. Smörj och bröa en 1½-liters kakform.
Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret. Blanda mjölet med bakpulver. Rör ner det avsvalnade smöret, vattnet, mjölblandningen samt romestensen och saffranet i äggsmeten. Rör till en jämn smet.
Häll smeten i den smorda formen och grädda i 35-40 minuter på den nedersta falsen.
Låt kakan stå några minuter och stjälp sedan upp den.
Låt den stå en stund utan form, då försvinner lite ånga som annars kan göra kakan fuktig på ytan!

Jag smakade just nu kakan, och gud så god! Saffran och romen gör sig väldigt bra ihop!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0