Nyårsafton (Torsdag 31/12. 2009)

Hej!

Jag får be så mycket om ursäkt för att jag inte skrivit på ett par dagar, det har varit rätt mycket men jag försökte blogga när vi skulle upp till Stockholm i Måndags, men det gick inte så bra.



Jag sitter just nu nere hos mamma, vi kom hit för ett tag sen. Det är nyårsafton, och lika kallt som en sådan också.
Påvägen hit stannade vi till hos pappa, det var mycket snö vid graven, så det vart lite blött och kallt om fötterna. Vi tände ljus i lyktorna, som finns där, men det var lite knöl innan med att få bort snön och så. Jag vill ju ändå att det ska bli fint och jag ska bli nöjd.

Innan vi lämnade Skänninge stannade vi även till hos Mona och Sten. Detta eftersom Louise, Andreas yngsta lillasyster, fyller 15 idag. Vi fick gott fika, Louise vart nöjd över presenterna hon fick av oss (en topp samt benvärmare) och vi pratade med Melina, som sovit över hos mormor och morfar tills idag från igår.


Helgen som var vart rätt lugn sen.
I Lördags åkte jag och Soffan hem ett litet tag till Skänninge, detta då jag glömt bort att jag var tvungen att posta ett viktigt papper som skulle in till skolan. Därefter åkte vi in till Ikano för att kolla lite snabbt på mellandagsrean. Jag köpte två toppar för presentkortet jag fick av Andreas. Soffan köpte även en ny mobil, då den gamla pajat.
I Söndags gjorde vi nog inget speciellt, jag minns det åtminstone inte.



I Måndags åkte vi som sagt upp till Stockholm, då jag har släkt där (mammas syskon bor där uppe) och vi skulle till en moster (ingift från början, nu har min morbror och hon för ett par år sedan skilt sig, men vi har bra kontakt ändå) för att äta lite gott och umgås. Mamma körde upp och påvägen stannade vi till i Sillekrog för att resa på benen, köpa lite att dricka och mamma köpte även 16 trisslotter, detta en kul grej för att alla skulle få en lott var sedan. Jag kan tillägga att det var jag samt en av mina morbröder som vann sen, jag vann 25X2 och han 75. En trevlig dag med god mat, trevligt sällskap och lite skratt.


Nu har alla fyra ljus tänts på ljusstaken, vi sitter och myser. Äter choklad och knäcker valnötter.


Kusin Anna, mamma och sen näst äldsta kusinen Karin. Anna är ett år yngre än mig.


Andreas och Diva.


Mys!


Äldsta kusinen Johanna med Diva i knät, Anna och mamma.


Var försiktig med kniven, mamma!


Här arbetas det med att skära paprika. Mamma och Pilla (ingift moster, mamma till Anna och var ihop med min morbror Janne, innan han dog då jag var 2 år.).


Karin med Diva i knät samt Karins pojkvän Henrik.


Pilla och Johanna,


Kusin Carl, morbror Olle, Andreas samt Diva.


Vet ni att ibland kan Diva ha svårt att sitta stilla?


(Och ja, morbror rör på huvudet han med!) Men här sitter hon rätt stilla, sötnos.



Anna, Pilla, Andreas, Lotta och sen mammas hand.


Carl, Lasse (morbror), Barbros rygg samt kusin Petters flickvän Jasmine (vet i sjutton hur hon stavar namnet men ni förstår nog vad hon heter ändå!!).


Andreas med trisslott i handen!



I Tisdags åkte vi hem igen från mamma, för att ta det lugnt en dag, tvätta lite och sedan åka tillbaka idag igen.

Igår var vi in till Mjölby med Pär, detta för att han skulle kolla upp lite med nycklar till nya lägenheten han flyttat till samt påpeka att spisen inte funkade så bra (sladden var inte helt intryckt kom det fram sen). Det gick bra, varav vi sedan handlade och därefter åkte hem till Pär ett tag. Hans nya lägenhet är fin och nu har han ett eget badkar!



I Tisdags när vi åkte hem, åkte mamma in till Linköping för att få någon sorts vätska (något sorts elektroniskt) för att man typ skulle kunna se vart lymfkörtlarna satt, vad jag uppfattade det som. 

Sedan hem för henne igen och på kvällen gjorde hon den där noggranna duschningen och tvättningen, för att det inte ska finnas några bakterier kvar inför operationen. Denna duschning och skrubbning gjordes även igår morse, innan hon åkte upp till Norrköping (Vrinnevi sjukhuset) för att opereras. Operationen gick bra och man tog bort endel lymfkörtlar, då man såg att det spridit sig lite. Förhoppningsvis är det ingen jättestor spridining. Innan operationen körde de även med ultraljud för att se vart de skulle operera osv.
Efter operationen fick hon Morfin, men hon låg även kvar på sjukan tills idag, då hon var trött igår och så.

Nu ligger mamma i soffan och ser på tv med ett dränage från armhålan. Tanken på att det kan bli jag som får tömma påsen ikväll skrämmer mig, men det är väl en bra erfarenhet? Det ser dock inte så fräscht och trevligt ut. Hur känner då mamma? Jag vill helst inte veta. Vi får se hur allt utvecklar sig.
Tanken på om det är ärftligt springer genom min hjärna, även mormor hade bröstcancer som äldre. Hoppas det är något de kollar upp!



Denna nyårsafton blir i alla fall lugn för Andreas, mig och mamma. Soffan ska på fest ikväll, men vi blir hemma med mamma. Det kommer lagas bakad potatis med fläskytterfile och advokadoröra. Någon sallad blir det nog till med och sedan ska jag fixa någon efterrätt.

Ni får ha ett gott år med mycket raketer och god mat!

Imorgon åker vi hem igen, får se när på dagen. Mamma ska in på kvällen och ta bort dränagepåsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0